Ποια είναι η σειρήνα των Starbucks;
Η ιστορία
του λογοτύπου μας
Τη
βλέπετε στο κέντρο του Starbucks ποτηριού
σας. Αυτό το πράσινο μυθικό πλάσμα που κοιτάζει μέσα στην ψυχή σου καθώς πίνεις
τον latte σου. Έχει
επίσης πρωταγωνιστικό ρόλο στη συσκευασία του Starbucks Anniversary Blend. Ποια
είναι;
«Είναι η
σειρήνα. Δεν είναι πραγματικό πρόσωπο, αλλά έτσι τη θεωρούμε εμείς. Αποτελεί το
μεγαλύτερο σύμβολο της εταιρίας μας, εκτός από τους συνεργάτες (εργαζομένους)
μας. Είναι το πρόσωπο της εταιρίας.» Μας είπε ο Steve Murray,
διευθυντής Δημιουργικού στο Starbucks Global Creative Studio.
Η σειρήνα
είναι σαν σούπερ – σειρήνα. Μια σειρήνα με μια ουρά είναι απλά μια σειρήνα
(συγγνώμη Ariel). Αλλά μια σειρήνα συχνά
απεικονίζεται με δύο ουρές. Μπορεί να φαίνεται μια ασυνήθιστη επιλογή για την
εικόνα μιας εταιρίας καφέ. Αλλά υπάρχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία για το πώς και
γιατί επιλέχθηκε.
Το 1971
και οι ιδρυτές είχαν αποφασίσει το όνομα Starbucks, από τον
χαρακτήρα του 2ου καπετάνιου, ήρωα του γνωστού μυθιστορήματος του Herman Melville “Moby Dick”. Το
επόμενο βήμα ήταν να δημιουργηθεί ένα λογότυπο. Καθώς βλέπανε κάποια παλιά ναυτικά
βιβλία, κάτι τους τράβηξε την προσοχή. Μια σειρήνα σε ένα αρχαίο Σκανδιναβικό ξυλόγλυπτο*
. Η μυστηριώδης ναυτική φιγούρα τους
«κάλεσε», όπως ακριβώς κάνουν οι σειρήνες.
«Πραγματικά
λάτρεψαν τη φιγούρα αυτή και αισθάνθηκαν ότι ταίριαζε απόλυτα με το τι πίστευαν
ότι αντιπροσώπευε το όνομα και κατ’επέκταση η εταιρία Starbucks.
Εμπνευστήκαμε λοιπόν από αυτή τη φιγούρα και δημιουργήσαμε το λογότυπο βάσει
αυτής. Και έτσι δημιουργήθηκε η σειρήνα μας.»,
συνέχισε ο Steve.
Σε
περίπτωση που αναρωτιέστε, υπάρχουν δύο σημαντικές συνδέσεις μεταξύ των Starbucks και του ναυτικού
κόσμου. 1) Η γενέτειρα της εταιρίας μας,
το Σιατλ, είναι πόλη –λιμάνι. Η έδρα μας είναι ακριβώς στον πορθμό Puget Sound και
έχουμε πολύ δυνατή σύνδεση και σχέση με το νερό. 2) Ο καφές συχνά ταξιδεύει
μεγάλες αποστάσεις διασχίζοντας νερό (θάλασσα) για να φτάσει σε εμάς. Ακόμη και
σήμερα, φθάνει στο λιμάνι με μεγάλα μεταφορικά πλοία.
Μέσα σε
όλα αυτά τα χρόνια έχουμε κάνει κάποιες αλλαγές στη σειρήνα μας. Όπως λέει και
ο Steve «Μείναμε
με την πρώτη εκδοχή της πολύ καιρό ». Η πρώτη αλλαγή έγινε το 1987, τον χρόνο
που προσθέσαμε χειροποίητα ροφήματα με βάση τον espresso στο μενού
μας. Τότε το λογότυπο, άλλαξε από καφέ σε πράσινο και παράλληλα της δώσαμε μια
πιο μοντέρνα αίσθηση. Το 1992, η εταιρία εισήχθη στο Χρηματιστήριο και
προσαρμόσαμε το λογότυπο, εστιάζοντας περισσότερο στη σειρήνα. Η μεγάλη αλλαγή
έγινε το 2011.
«Κάναμε
μια ολοκληρωτική ανανέωση του λογοτύπου και βγάλαμε τις λέξεις Starbucks Coffee, ενώ
παράλληλα αλλάξαμε λίγο και τη σειρήνα. Της δώσαμε λίγο πιο μοντέρνα μαλλιά,
καθώς και καθαρίσαμε λίγο το πρόσωπό της» , μας λέει ο Steve.
Παρά τις
αλλαγές, η εικόνα της σειρήνας παρέμεινε σταθερή. Δεν παύει να είναι σειρήνα.
Τι σημαίνει αυτό για εμάς;
«Ελπίζω
ότι όταν οι άνθρωποι βλέπουν τη σειρήνα στα ποτήρια τους, αντιπροσωπεύει ότι
ακριβώς θα πάρουν από τα Starbucks. Αν η
σειρήνα είναι πάνω στο ποτήρι, αυτό που θα πάρουν θα είναι τέλειο» λέει ο Steve.
Παράλληλα
αντιπροσωπεύει όλα όσα πιστεύουμε και κάνουμε πράξη ως εταιρία.
«Φυσικά
εννοούμε τον καφέ, αλλά για εμάς είναι κάτι περισσότερο από τον καφέ. Για εμάς
είναι το να είμαστε καλοί στους ανθρώπους και γενικότερα στον κόσμο. Αυτό είναι
κάτι που σίγουρα κάνουμε πράξη με τον τρόπο που προμηθευόμαστε τον καφέ μας και
βοηθάμε τους καλλιεργητές καφέ καθώς και με τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τους
πελάτες μας και τους συνεργάτες (εργαζομένους) μας. Πιστεύω ότι είναι το να είμαστε καλοί πολίτες
του πλανήτη, φροντίζοντας ο ένας τον άλλο και να υπερασπιζόμαστε όλα αυτά που
πιστεύουμε».
Τώρα
έχετε όλα τα στοιχεία. Εξακολουθεί να είναι αυτή η κυματιστή σειρήνα στο ποτήρι
σας, αλλά μην ξεχνάτε ότι αντιπροσωπεύει πολλά περισσότερα από μια εικόνα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου